O literatúre inak

Recenzia Patrície Brestovanskej na historický román Hawranok

29.12.2019 11:53

Príbeh nás vtiahne do slovenských dejín z obdobia Keltov, kde sa rozprestierala malá osada s názvom Hwozd. Z nej pochádza nevinné pätnásťročné dievča Néde, ktoré v živote nemalo na ružiach ustlané. Matka jej neprejavovala žiadnu náklonnosť, odjakživa ňou opovrhovala a svojho pravého otca nepoznala. Keď z jej života odchádza na dlhých dvanásť rokov jej starší brat Lamoš, aby sa vyučil za druida na Ostrov jabloní, hlavnú hrdinku zaplaví beznádej. Iba škriatok Rarach jej robí spoločnosť, ktorý oplýva skutočne hanlivým slovníkom a zároveň otrokyňa Ywra, ktorá sa o ňu stará ako skutočná matka.

Néde sa nečakane dozvedá, že predstavuje pre keltskú bohyňu - matku Hawranicu veľké nebezpečenstvo a preto ju prenasledujú všade žreci, ktorí ju chcú obetovať. V mladom veku sa hlavná hrdinka stane svedkom ako chadnokrvne zavraždia jej matku a ešte aj brata Baria. Osud jej však uštedrí ďalšiu ranu, keď ju odlúči od jej drahého priateľa Sileina, s ktorým utečie z chrámu a ktorý si získa jej detské srdce. Stáva sa z nej kňažka hadej bohyni Bibracte, ktorá ju zasvätí do hadieho tanca s ktorým získa aj nadprirodzené schopnosti. Néde sa ani nenazdá a z nenápadného subtílneho dievčaťa vyrastie v prekrásnu a zmyselnú ženu. Do vienka dostala nielen pôvab, ale aj dôležitú úlohu - poraziť bohyňu  matku Hawranicu. Nakoľko sa považovala len za jednoduché prosté dievča, ani vo sne by ju nenapadlo, že jej skutočným otcom je Tullius, druhý kráľ Ríma a ona je urodzeného pôvodu. Avšak život, na aký bola navyknutá od detstva zomrel s jej minulosťou a ju čaká mnoho životných zmien. Patrí tam aj skutočnosť, že rímsky kráľ a zároveň jej otec si zo svojej dcéry spraví milenku a bude s ňou udržiavať pohlavný styk. Néde však bola vyvolená bohyňou ako panenská kňažka a čím väčšmi sa poľudšťuje, o to rýchlejšie prichádza o svoju životnú silu.

I napriek tomu, že žije život niekoho iného, nezabudla na svoju detskú lásku Sileina, ktorého celý čas sprevádzala vlčia bohyňa Rigani a držala nad ním ochrannú ruku. A keď si po dlhých rokoch padnú do náručia, je zdesený z jej povesti, ktorá ju sprevádza a vnútorne bojuje s pocitom viny. Z jeho Néde je kráľovná Ríma, manželka kráľa a matka malého syna Luciusa - dediča kráľovskej krvi. Ani jeho život nie je však taký, ako si predstavoval a oženil sa s Bedwyr, ktorá mu porodila dve deti. Silein sa však stal medzitým keltským kráľom, pre ktorých bolo zvykom sa deliť o svoje lôžko s otrokyňami a jeho Bohovia ho v tom naplno podporovali. Ani on však nemohol zabrániť tomu, aby jeho milovaná Néde neodišla na ostrovy nikoho a súčasne nenávratne preč z jeho srdca a života.

Postreh: Príbeh sa skladá z jednotlivých častí, ktoré sa delia na rozprávanie z pohľadu Néde a na druhej strane z pohľadu Sileina. Musím sa priznať, že pri čítaní sa mi nechcelo veriť, že práve Zuzka Kuglerová napísala takéto neobyčajné dielo. Hoci som oboznámená jej láskou k literatúre a predovšetkým histórií, nevedela som si dať do súvisu jej decentné vystupovanie, kultivovaný prejav, harmonické vyžarovanie s touto knihou, ktorá je plná kontrastov, zvratov a šokujúcich odhalení. Z môjho pohľadu to však len dokazuje, že sa jedná o veľmi vyspelú spisovateľku, ktorá ovláda umenie slova, dokáže ním doslova čarovať a podnietiť svojho čitateľa uveriť jej príbehu až do poslednej strany.

—————

Späť